7 клас

                                              


                                       План вивчення материка


1. Географічне положення.
2. Дослідження і освоєння.
3. Рельєф, корисні копалини і закономірності їх розміщення.

4. Клімат (пояси і типи клімату).

5. Води суходолу.

6. Ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ.

7. Природні комплекси: зони і країни.

8. Природні ресурси, природоохоронні території.

9. Населення і господарство.

10. Головні держави

План характеристики географічного положення материка


1. Розташування материка щодо екватора.
2. Крайні південна та північна точки материка.
3.Найбільша  протяжність  материка із півночі на південь в градусах та  кілометрах.
4. Півкулі й географічні пояси, в яких лежить материк.
5. Положення материка відносно початкового меридіану.
6.Крайні східна та західна точки материка.
7. Протяжність  материка із заходу на східв градусах та  кілометрах.
8. Океани та моря, морські течії, що омивають материк.
9. Інші найближчі материки і шляхи сполучення з ними.

План характеристики клімату
1. Географічне положення .
2. Тип клімату(кліматичний пояс і область)
3. Кліматотвірні чинники.
4. Середні температури січня і липня, температурні максимуми і мінімуми.
5. Амплітуда температур.
6. Кількість опадів їх розподіл протягом року.
7. Переважаючі вітри.

План характеристики кліматограм
1. Розташування (материк, його частина)
2. Річний хід температур( температура січня та липня).
3. Амплітуда температур.
4. Кількість опадів. 
5.Розподіл опадів протягом року.
6. Характерний тип клімату.

План характеристики природної зони

1. Географічне положення зони.
2. Кліматичний пояс.
3. Повітряні маси (літо, зима).4. Особливості рельєфу території.
5. Кліматичні умови (температури найбільш теплого і холодного місяців, кількість і режим випадання опадів, коефіцієнт зволоження).
6. Ґрунтовий покрив.
7. Рослинність.
8. Тваринний світ.
9. Зміна природної зони людиною. Природоохоронні території.

План характеристики географічного положення океану

1. Межі океану.
2. Положення океану щодо екватора і найбільша його протяжність із півночі на південь; в яких географічних поясах і півкулях розташований.
3. Найбільш окраїнні і внутрішні моря та затоки, характер морських течій (теплі, холодні) океану.
4. Материки, які омиває океан.
5. Найважливіші шляхи сполучення через океан між оеремими материками і країнами.                                                                      
                           План характеристики країни
1. Географічне положення, кордони, сусіди та їх столиці.
2. Особливості рельєфу (загальний характер поверхні, корисні копалини).
3. Кліматичні умови (кліматичні пояси, середні температури січня і липня, річна кількість опадів).
4. Внутрішні води (великі річки, озера, водосховища …)
5. Природні зони і їх особливості (грунти, рослинний та тваринний світ)
6. Населення (основні раси, народи)
7. Господарська діяльність
8. Зовнішньо-економічні зв’язки.



http://svitppt.com.ua/geografiya/pivdenna-amerika-prirodni-zoni.html

     Гра  « Найбільша,  найменша » при  вивченні  номенклатури  по  темі    «Євразія»
     На контурну карту нанесіть об’єкти ,  які відповідають 
            запропонованим       умовам:

·        Найнижча  точка  суходолу....
·        Найвища  точка  суходолу....
·        Найвища  гірська  система....
·        Найбільше  за  площею  озеро  світу....
·        Найглибше  озеро....
·        Найбільша за  площею  країна....
·        Найбільша  за  кількістю  жителів  країна....
·        Найхолодніша  точка  північної  півкулі....
·        Найвологіша  точка....
·        Най посушливіший  район....
·        Найдовша  річка....
·        Найбільш  порізані  береги....

 Природа Австралії

Мета  :  
·        Виділити  особливості  Австралії;
·        Розкрити  своєрідність  органічного  світу  материка;
·        Розвивати  навички  роботи  з  картою;
·        Розвивати  уміння  виділяти  головне,  узагальнювати;
·        Розвивати  географічне  мислення,  вміння  аналізувати,  встановлювати  причино – наслідкові  зв’язки.

Обладнання:
·        фізична  карта  Австралії;
·        малюнки  герба  і  прапора  Австралії;
·        серія  малюнків  про  Австралію;
·        таблиця  «Тваринний  світ  Австралії»;
·        учнівські  презентації;
·        фільм  «Повернення  кенгуру».
Методи: інформаційно-рецептивний , репродуктивний, частково- пошуко-вий. 
 Урок-гра
Хід уроку
Організаційний момент.

  Сьогодні  в  туристичній  агенції  «Меридіан»  день  Австралії  і  ви  можете  отримати  «путівку»  до  цієї  унікальної  країни.  Але  путівку  треба  заробити.  Платою  будуть  ваші  знання.
      Жак  Паганель  говорив  «А  я  клянусь  вам,  що  цей  край – найцікавіший  на  всій  земній  кулі!  Його  виникнення,  природа,  рослини,  тварини,  клімат,  його  майбутнє  зникнення – все  це  дивувало,  дивує і  ще  здивує  вчених  світу.  Уявіть  собі,  друзі  мої,  материк,  який  піднімався  з  морських  хвиль  не  своєю  центральною  частиною,  а  його  краями,  як  гігантське  кільце;  материк,  усередині  якого  є  наполовину  випаруване  озеро  Ейр,  і  де  річки  з  кожним  днем  все  більше  висихають;  де  нема  вологи  ні  в  повітрі,  ні  в  ґрунті;  де  ростуть  вогнестійкі  евкаліптові  ліси;  де  тварини  надзвичайні:  у  ссавців дзьоб – наприклад  у  єхидни  і  качконоса,  що  дозволило  вченим  виділити  їх  в  особливий  клас  птахо звірів.
      Найдивовижніша,  найекологічніша  країна   на  Землі!  Земля  парадоксів,  що  заперечує  закони  природи!»  (Жуль  Верн,  «Діти  капітана  Гранта»).

Перегляд  презентації.
     Щоб  отримати  туристичну  путівку,  треба  пройти  декілька  етапів.

І  етап  «Вірю – не  вірю»:

1.     Австралія – найменший  материк  на  Землі.  (Так)
2.     Всі  дерева  Австралії  дають  тінь.  
3.     Австралія – «материк  навпаки».  (Так)
4.     В  Австралії  члени  експедиції  Джеймса  Кука  зустріли  «пригаючих  собак»  -  це  були  комбати.  (Ні,  кенгуру)
5.     самий  великий  кораловий  риф – Великий  Бар’єрний  риф. 
6.     В  Австралії  знаходиться  самий  великий  арочний  міст. (Так.  Він  перетинає  Сіднейську  гавань)
7.     Австралія  цілком  лежить  у  Західній  півкулі.  
8.     Південна  точка  материка – мис  Йорк. (Ні)
9.     Найстрашніший  звір  Австралії – кролик. (Так)
10.                       Перші  люди,  які  поселились  в  Австралії  понад  50000  років  тому,  були  предками  австралійських  аборигенів. (Так)

ІІ  етап    1.  На  цьому  етапі  вам  знадобляться  знання  географічної  номенклатури.  
      На  карточках  написані  географічні  об’єкти  декількох  материків.  Учням  необхідно  відібрати  картки  з  назвами  географічних  об’єктів  Австралії.
Австралія : затока  Карпентарія,  Мельбурн,  Налларбор (рівнина),  Ейр,  Дарлінг,  о. Кенгуру,  Йорк,  мис Байрон,  пустеля  Гібсона,  затока  Спенсер,  Басова  протока.
Інші  об’єкти:  Лімпопо,  Нігер,  Каір,  нагір’я  Тібесті, о. Кріт, Атлас,  Дніпро,  Альпи,  Калахарі,  затока  Сідра (Північ  Африки).
2. Названі  об’єкти  Австралії  показати  на  карті.

ІІІ  етап    «Австралійський  футбол»
       На  дошці  зображено  футбольні  ворота  і  поле, яке  розбите  на  8  квадратів.  Кожен  квадратик  має  свій  номер.

1
2
3
4
5
6
7
8

Під  номером  міститься  питання.   Клас  розділяється  на  2  команди.  Суперники  ставлять  один одному  запитання,  указуючи  номер  квадратика.  Якщо  відповідь  правильна,  супернику  зараховується  гол.  За  неповну  відповідь  призначається  кутовий  удар (запитання  вчителя  з  цієї  ж  теми).
1.     Чому  Австралія – найсухіший  материк ?
2.     Назвіть  крайні  точки  Австралії . (м. Йорк, м. Південно – східний, м. Байрон, м. Стіп – Пойнт).
3.     Чому  рельєф  Австралії  досить  одноманітний?  (В  основі - платформа).
4.     Сухі  русла  рік  називають …. кріками. 
5.     З  чим  пов’язана  своєрідність  органічного  світу  Австралії?  (Материк  тривалий  час  був  ізольований  від  інших  материків).
6.     Які  тварини  є  на  гербі  держави? (Кенгуру,  страус).
7.     Яке  Австралійське  вугілля  найтвердіше  і  найякісніше?  (Евкаліптове).
8.     Яка  столиця  Австралійського  союзу? (Канберра)

Відмітити  активних  учасників  гри  і  назвати  рахунок.

ІV  етап    «Зоологічний  музей».
  Перегляд  фільму  «Повернення  кенгуру».
  Назвіть  найбільш  поширених  тварин  Австралії.
  Які  небезпечні  тварини  є  в  Австралії?  Найбільш  небезпечними  є:
·        Павуки;  найбільш  небезпечним  є  павук – сажотрус.  Має  розміри  до  5  см,  чорного  кольору,  має  зуби  1  см.,  можуть  прокусити  ніготь  людини.  Укус  вважається  смертельним.
·        Оси – завзяті  убивці.  Небезпека  виникає  при  нападі  великої  кількості  ос.
·        Мурахи – бульдоги.  Отрута  болюча,  але  не  смертельна.
·        Змії – найнебезпечніша – тайпан.  Укус  смертельний.  Тигрова  змія – менш  небезпечна,  але  її  контакт  з  людиною  неминучий,  цей  підвид  зустрічається  на  найбільш  заселеній  території.
·        Крокодил 
·        Кенгуру – символ  Австралії.  Опираючись  на  хвіст,  тварина  може  завдати  серйозних  (іноді  смертельних)  поранень -  рваних  ран  кігтем  середнього  пальця  ноги.  
Перегляд  фотографій  «Тварини  Австралії».

V  етап     «Показуха».
Без  слів,  мімікою  та  жестами  показати  тварин  Австралії  так,  щоб  діти  вгадали,  хто це.  (коала,  папуга,  собака  динго,  качкодзьоб).

 V  етап     «Таможня»
Конкурс  презентацій,  які  діти  підготували  вдома.

Визначення  переможців.

Нагородження  «путівкою»  до  Австралії  самого  активного  учня.

Підведення  підсумків.  Продовжить  фразу  «Австралія  унікальна  тим,  що…..»
Література:

1.     Науменко  Є. І.  Географія  після  уроків. – Х.: Вид. Група «Основа», 2005.
2.     Тиждень  географії  у  школі / Упоряд. В. М. Андрєєва. - Х.: Вид. Група «Основа», 2005.
3.     Позакласна  робота  з  географії.  Сценарії  заходів,  робота  з  обдарованими  дітьми.  Укладач  В. М. Андрєєва. - Х.: Вид. Група «Основа», 2006.
4.     Таємниці    природи :    дитяча   енциклопедія / автор   – упорядкувач  О. А. Леонович. – К.: Школа, 2005.
5.     Краєзнавство. Географія. Туризм.  № 3. (296)  2003.
6.     В. Шевченко.  Небезпечні  тварини  Австралії. – «Краєзнавство. Географія. Туризм.»
7.     «Географія», № 20  (120),  жовтень, 2008 – Х.: Вид. Група «Основа», 2008.
8.     Довгань  Г. Д. Інтерактивні  технології  на  уроках  географії.  -  Х.: Вид. Група «Основа», 2005.
9.     Энциклопедия  2500  удивительных  фактов. / Б. Уильямс;  пер. с  англ. Е. В. Фёдорова, С. В. Чудова. – М.: Оникс, 1999.
10.                        Иген В.  Чемпион Н.  1001 вопрос  и  ответ. – М.: Оникс, 1999.
11.                         Экология. – Time – Life.  Кристина  и К, 1994.







Комментариев нет:

Отправить комментарий